2012. november 20., kedd

Libasült és hagymalekvár


 A hétvégén életemben először ettem libasültet. Mindig csak hallottam a dicsérő szavakat azzal kapcsolatban, hogy milyen finom, és ezt most tesztelhettem is anyukámnak köszönhetően, aki három libát nevelt, amelyek közül egy a sütőben végezte vasárnap.
A filézett mellét, combokat illetve a szárnyakat sütöttük meg - a csontosabb aprólék a későbbiekben lesz levesnek elkészítve.
Egy tepsiben felhevítettünk libazsírt (a tűzhelyen), amikor jó forró lett, bele került a korábban besózott-beborsozott libahús, és 1 fej fokhagyma, egész gerezdekben. A zsír egyébként jó sok volt, majdnem ellepte a húsokat. Így sütöttem kb.10-15 percig, majd ezután került lefedve a sütőbe 175 forkra, nagyjából 2 órára. Ekkor leöntöttem róla a zsír java részét (nagyon sok volt a zsír - eleve sokkal kezdtük a sütést, aztán a húsból is kisült jócskán) és 15 percig még pirítottuk.
Töltött libanyak is készült, együtt sült a hússal: a nyakbőrbe lett töltve - ezt  anyukám készítette. Aprított libamellből (nyersen keverte bele), főtt tojásból, áztatott kenyérből, aprított hagymából, nyers tojásból álló keveréket készített, ami majorannával, sóval, borssal és kevés delikáttal ízesített. Amikor beletöltötte a nyakbőrbe, akkor azt összevarrta spárgával, hogy a sütés alatt benne maradjon a töltelék. A kész libanyakat szeletekre lehetett vágni.
Miközben a húsok sültek, addig készítettem a köreteket: hagymás tört krumplit és hagyma lekvárt. A krumpli igazán egyszerű: a főtt, leszűrt krumplihoz libazsírban sült hagymát kevertem, és összetörtem (nem pürésítettem, csak úgy nagyjából törtem össze krumplinyomóval).
A hagymalekvárhoz 5-6 lila hagymát megpucoltam, karikákra vágtam. Étolajat hevítettem egy lábasban, amikor forró volt, egy jó evőkanálnyi kristálycukrot szórtam bele, majd karamelizáltam. Szépen megolvadt a cukor, belekerült a hagyma is, és néhány perces kevergetés után sóztam, borsoztam, vörös bort és kevés vizet öntöttem rá, és szép lassan készre pároltam.
Nem maradt más hátra, mint a mű kóstolása.
Hmmmmmm.....






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése